Att lära på andra sätt – virtuell och förstärkt verklighet

Det här med förstärkt verklighet, eller Augmented Reality som kanske mer används, har nu funnits i flera år. Jag är ändå osäker på hur mycket det används i undervisningen ute i våra förskolor och skolor…? Många blandar nog också de olika namnen och vad de står för: AR, VR, 360 … Jag börjar med att försöka bena ut vad som är vad (filmerna och delar av texten är från ExploreCurat):

AR, Augmented Reality, betyder förstärkt eller förhöjd verklighet där virtuella objekt uppstår i verkligheten. Pokémon Go är ett bra exempel.

VR, Virtual Reality, betyder virtuell verklighet. Genom VR-glasögon eller hjälm tar du dig till en genererad värld som du upplever att du befinner dig mitt i och där du både  interagera och kan röra dig i.

360-graders video: är video filmat i 360-graders vinkel så att du får känslan av att stå mitt i händelsen, exempelvis en idrottsupplevelse eller ett besök i en kyrka etc. Skillnaden mot VR är att du här inte kan interagera eller navigera.

Varför ska man överhuvudtaget använda sådant här i sin undervisning? Jag skulle nog säga att det är flera olika orsaker för att man borde göra det. Det ger en möjlighet att skapa inlärningssituationer som både intresserar och faschionerar barnen- och framför allt förstärker det du vill att barnen ska lära.

  1. Från ett ”platt” lärande i 2D till ett interaktivt lärande i 3D: barnen är med och undersöker
  2. Skapa nyfikenhet att vilja lära sig mer
  3. Möjlighet att uppleva saker som barnen annars kan ha svårt att föreställa sig (visualisera): hur lätt är det att skriva om rymden eller Savannen om du aldrig har varit där?
  4. Lekfullt och roligt lärande

Och vad behöver man för att kunna jobba med det här i undervisningen? Inte mycket… VR-glasögon kostar allt från en hundralapp och uppåt. Glasögonen använder du tillsammans med en app, eller en film från YouTube eller liknande. Många appar är gratis och det finns för både androida enheter och iOS. Här kommer det några förslag på appar som jag tycker verkar bra – fyll gärna på med dina egna favoriter genom att kommentera!

Här hittar du listan!

<iframe src=’https://list.ly/list/1TJD/framed?embed_type=iframe&layout=full&per_page=25&#8242; seamless width=700 height=2500 style=’border:none’ scrolling=”/>

Kategorier: 360-graders, Appar, AR, Augmented Reality, Virtual Reality, VR | 7 kommentarer

Inläggsnavigering

7 tankar om “Att lära på andra sätt – virtuell och förstärkt verklighet

  1. Anonym

    Spännande artikel. Men det heter VIRTUELL, inte Virituell, det engelska ordet är en ledtråd.
    Det där extra i:et är ett hittepå från en felhörning, som dessvärre sprider sig långsamt bland de som inte primärt arbetar med just Virtual Reality / Virtuell Verklighet. 🙂

    Gilla

  2. Bara fantasin sätter gränser på vad man kan göra med denna nya teknologin.

    Gilla

    • Eller hur! Ser fram emot vad framtiden kommer att erbjuda och välkomnar diskussioner om hur man på bästa sätt kan använda detta i undervisningen!

      Gillad av 1 person

      • Framtiden är svår att förutse. I min utopiska/dystopiska bok, The Good Troll, placerar robotar en hjälm på ”störande” människor. Man kan ana att de blir omprogrammerade till snälla och trevliga människor.

        Fast det är ju bara fiktion.

        Gilla

      • Haha, ja det vore något, att kunna programmera störande människor😉Men, tror nog att de behövs för att påminna om vad som är rätt eller fel… Och självklart är ju yttringsfriheten också viktig del i det demokratiska samhället, hur störande det än kan vara😊 Men det är en spännande tanke -Ska kolla in din bok! Om du inte har sett serien Westworld på HBO- gör drt😊

        Gilla

      • Inte än. Men jag såg orginalfilmen.

        Gilla

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda". Om skolfrånvaro, hemmasittare, stress och psykisk ohälsa. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Education futures + learning how to learn

iPad i Östersund

Digitala verktyg - möjligheter