Hemma igen

från London/”BETT” och fyra intensiva dagar!

Först nu börjar intryck och tankar falla på plats  kring alla upplevelser… Jag har fått uppleva två fantastiska skolbesök, 1 1/2 dag med många bra och intressanta föreläsningar och sist men inte minst besöket på BETT-mässan. Men, det som jag ändå tar med mig som det viktigaste från denna resa, är alla möten jag gjort, både med människor som jag kände från förut, och nya bekantskaper. För mig är det otroligt givande att få prata och diskutera, jag får höra andra människors syn som ger mig en en chans att värdera det jag tycker. I bland får jag omvärdera de åsikter jag har, i bland står jag fast, men får fundera över varför jag tycker som jag gör, vilket är otroligt nyttigt. Att bara tycka utan att veta varför eller kunna förklara är varken övertygande eller hållbart…

Att få perspektiv på saker och ting, exempelvis skola, undervisning och ledning är också mycket nyttigt. Jag besökte två skolor detta året (och två andra förra året) som båda låg i de ”mindre exklusiva” områdena utanför London. Den känslan jag fick från båda (alla) besöken var att ledning, lärare och elever var stolta över det de presterar och utför.  En orsak till detta tror jag är tydlig struktur och målsättning som genomsyrar hela skolan, där ledningen hela tiden visar vägen. Skolorna hade inte mer digitala verktyg än vi (dock hade alla klassrummen projektorer med duk/SmartBoard, eller större tv), trots det användes de på ett naturligt sätt,  integrerat i undervisningen. Varför är det så jobbigt för många av våra lärare att se det digitala som en tillgång i sin undervisning? Varför hänger så många upp sig på allt som INTE funkar när det är så mycket som faktiskt funkar…? På ena besöket berättade rektorn om deras långa väg att komma dit de är i dag, om alla svårigheter som de hade mött på vägen, och att de fortfarande möter på problem. Men, det uppväger inte hälften av det de vinner på att jobba digitalt, och han skulle göra om samma procedur igen om han var tvungen… Det får mig att fundera på vilka som egentligen borde åka på sådana här skolbesök och få lite perspektiv…!

På torsdagen var det föreläsningar hela dagen (kommer att berätta mer om dessa i nästa inlägg). Mellan de olika föreläsningarna fanns det även god tid att mingla och nätverka. Just detta tycker jag är skönt- att ha allt på ett och samma ställe. Det finns möjlighet att stanna kvar efter föreläsningen och ställa frågor eller diskutera vidare tankar som dykt upp under föreläsningen. I vissa fall fortsätter samtalet över en fika innan nästa föreläsning.

Sist men inte minst var det BETT mässan på fredagen. Det är en enorm mäss-hall med otroligt många utställare… Trenden i år verkar vara kodning och programmering på dator, iPad, legoroboter eller små robotar som interagerar med din Smartphone – otroligt spännande! Annars var det som vanligt olika interaktiva skrivtavlor, plattformer för lärare/elev, appar, lärprogram mm; inget nytt under solen… Det som däremot är häftigt är alla de föreläsningar som föregår på mässan; exempelvis Jack Andraka (Amerikansk forskare), Sir Ken Robinson (Visionär), Jimmy Wales (grundare av Wikipedia), Sir Bob Geldof (musiker mm), John D. Couch (Vise president för utbildning/Apple) m. fler. Men, det är alltid kul att strosa runt och titta, teknik och prylnörd som jag är 🙂

Nu gäller det att få ordning på alla intryck och upplevelser. Jag hoppas att de samtal som startade i London också fortsätter här, i den vardagliga verksamheten. Genom de didaktiska samtalen har vi möjlighet till att utveckla undervisningen. Jag hoppas också att samtalen utgår från det pedagogiska innehållet och på vilket sätt tekniken kan integreras och bli en naturlig del i undervisningen…

Det har varit en lärorik resa, men nu är jag hemma och ser fram emot måndag och alla möjligheter!
image

Categories: #huddbett15, BETT 2015, Föreläsning, Fortbildning, Uncategorized | Etiketter: , , , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

