Tillbaka från London och BETT!

Äntligen fick jag åka till London och Bett mässan! Detta har jag önskat att få göra i många år, och nu var det äntligen möjligt! Jag åkte tillsammans med min kollega Sylvia och ett antal andra medarbetare från kommunen. Dagarna har bestått av föreläsningar, nätverkande, skolbesök mm. Föreläsningarna var genomgående bra och intressanta, dock var det ett par som jag inte tyckte tillsvarade mina förväntningar…

Jag ska nu försöka att delge er lite av mina upplevelser här. Ställ gärna frågor om det är något som är oklart eller om du vill veta mer! Föreläsningarna kommer även att ligga på sidan Föreläsningar och studiebesök.

                      James Nottingham, Föreläsning London, BETT 140122James Nottingham

James har nyligen gett ut boken ”Utmanande undervisning i klassrummet” i Sverige som ger konkreta förslag på hur man kan skapa en utforskande, nyfiken och lustfylld lärandemiljö. Han har undervisat på låg,- och mellanstadiet, i särskolan och är nu en eftertraktad föreläsare som reser runt i världen och föreläser för pedagoger, skolledare och skolutvecklare.

James utgår ifrån elevernas förmågor i tre nivåer; medveten förmåga, nuvarande förmåga och potentiell förmåga, där eleven rör sig mellan två zoner (practice och1 learning).

Många elever vill gärna stanna kvar i ”practice zone” eftersom det är där de får mestadels av berömmet för sitt arbete. Här menar James att läraren har den största utmaningen; att göra det svårare för eleverna och ge dem de utmaningar som behövs för att ta sig vidare till ”Learning zone”. Läraren måste ge elever respons på deras arbete och som leder framåt. Ca 80 % av feedbacken till en elev kommer från andra elever, vilket tyvärr inte alltid är rätt ur lärandesyn. James ställer frågan om vems uppgift det är att se till att det blir rätt feedback… Ett stort problem är att lärare ser olika på vad en utmaning är, vilket måste diskuteras i kollegiet så att alla ser lärandet på samma sätt.

Självklart måste eleverna även träna för att befästa kunskapen, men om de inte har lärt sig något så finns det ju inte heller något att befästa. Eleven rör sig hela tiden mellan de två zonerna.2

När elevens ställs för en utmaning lär den sig att tänka själv; att bli problemlösare. I den processen befästs kunskapen och en progression kan ske.

http://www.slideshare.net/jabulani4/challenging-learning-by-james-nottingham

Egna reflektioner:

James Nottingham var lätt att lyssna till och otroligt engagerande. Det var kanske inte så mycket nytt för de pedagoger som är vana att reflektera över sig själva och sitt bemötande av elever, men jag tror att det ändå är skönt att få bekräftat från någon annan att man tänker rätt. Om igen så tänker jag på hur viktigt det är var man står som lärare i elevens lärandeprocess; bredvid och matar på med uppgifter och bockar av, eller mitt i tillsammans med eleven och i dialogen ge utmaningar som kittlar nyfikenheten och viljan att lära sig.

Categories: 21st century, Föreläsning, Formativ bedömning | Etiketter: , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Tillbaka från London och BETT!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: