Tillbaka från London och BETT!

Skolbesök på Anson Primary school!

Jag fick fördelen att åka på två skolbesök där Anson var det första. Skolan ligger i Brent, ca 30 minuter utanför London, i ett område som är socioekonomiskt tungt. Skolan har 370 elever och 37 olika språk, vilket tillsvarar 90 % av eleverna som har engelska som andraspråk.

Skolan är inte 1:1 skola, men det finns många andra digitala verktyg som de jobbar med och är integrerat i allt de gör. Skolan har exempelvis en egen radiostation där eleverna spelar in program som läggs ut på deras hemsida. Rektor Ms Lansiquot berättar att de jobbar mycket med att läsa och skriva som de ser som mycket viktigt, men också att bli goda talare och lyssnare. De satsar mycket på att visa upp sitt arbete för föräldrar och de har en egen scen där de ofta bjuder in föräldrar till teater och musikuppvisningar.

Alla uppträdan dokumenteras och filmas av elever. Även det läggs ut publikt eftersom de på skolan resonerar att det ger mening att jobba och göra när man vet att det ska ses av andra. Det är dock i klassrummet som det mesta av det digitala sker. Barnen jobbar med det verktyg som passar dem bäst eftersom man lär sig på olika sätt och det kan lika gärna vara traditionellt som digitalt.  Oftast jobbar de i grupper och får välja hur de vill dokumentera sitt arbete. Innan de startar får de en introduktion i ”upplevelse rummet”; ett fantastiskt rum med interaktivt golv, storbild på väggen, rökmaskiner och buller och skakningar i bänken som du sitter på! Ett helt fantastiskt rum…!

Luke skywalkerMr Pile är biträdande rektor och IKT-ansvarig på skolan. Han är Apple Distinguished Educator och är mycket drivande i det digitala lärandet. Han anser att det inte är lärarna som är hjältarna, de har bara i uppgift att stötta och hjälpa eleverna så att de kan bli det. (Tänk liknelsen Yoda – Luke Skywalker. Luke skulle inte vara hjälte om han inte haft Yoda J).

Förutom det vanliga skolarbetet har de även olika projekt; bland annat web lab där barnen får uppleva styrkan med att samarbeta i kombination med digitala verktyg. Några olika experiment som de kunde testa var: skype-station, följa färgcirklar på golvet utan att titta. Varje cirkel gav ifrån sig ett speciellt ljud i de hörlurar som du hade på dig och som var kopplade till en smartphone.

Min reflektion:

Anson var en fantastisk skola med många intryck. Det som kändes bra var att se hur de blandade traditionellt arbetssätt med nytt. De utgick ifrån barnen och på vilket sätt de bäst lärde sig. Att kunna erbjuda olika sätt att redovisa och att inget sätt ansågs bättre eller sämre än det andra gjorde att det digitala flöt in i verksamheten naturligt.  Det pedagogiska innehållet var viktigast!

Här kan du besöka deras hemsida!

Categories: 21st century, Appar, Datorer, Grundskola, Internet, iPad | Etiketter: , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Tillbaka från London och BETT!

  1. Pingback: Tillbaka från London och BETT! | adamarbiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: