Entreprenörskap

Just nu pratas det otroligt mycket om att skolan måste förändra sitt sätt att undervisa för att våra barn ska kunna möta framtiden och dess behov. Vi är oroliga över att vi inte hänger med i resten av världens digitala utveckling och att våra elever inte utvecklar tillräckligt innovativt tänkande. En rädsla för att vårt land ska bli entreprenöriellt handikappat…

Som jag ser det har Sverige fantastiska pedagoger som gång på gång lyfter frågorna kring både metodik, pedagogik och framför allt innehåll i vad och hur våra elever ska lära sig i skolan. Även forskning lyfts fram och ställs i relation till åsikter och det jobbas både utifrån och in i verksamheterna och från verksamheterna och ut i samhälle och stora vida världen… Det är jag glad över; vi har en chans att förändra och ge förutsättningar för framtiden för våra barn och elever.

Men det finns barn som inte har samma förutsättningar som våra, som kanske aldrig kommer att få det. Barn som lever i länder där det knappt finns ström och absolut ingen tillgång till digitala verktyg. Men, det finns en vilja till förändring, precis som hos oss, skillnaden är bara att här är det barnen som förstår att de måste förändra. Att vara kreativ och innovativ skapar positiva förutsättningar för alla i byn. Med detta sagt vill jag lyfta fram vikten av entreprenörskap i skolan och främja inovativt tänkande – vare sig du bor i Sverige, Norden , eller Sierra Leone. För nuet och framtiden!

Titta på filmen, den gjorde mig både glad och hoppfull!

Categories: 21st century, Entreprenöriellt lärande | Etiketter: , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Entreprenörskap

  1. Jag läste att det är flera länder som nu på ett tydligt sätt väver in entreprenöriella färdigheter i sina läroplaner, mycket utifrån listningen i 21st Century skills. Det finns ju uttryckt i grundskolans läroplan också men har ju inte nått något större genomslag. Det verkar inte som staten jättetydligt vill lysa upp den stigen. Det är ju inte heller så att det finns någon större acceptans för att lyfta entreprenöriella färdigheter bland de flesta undervisningsdebattörerna. Summa summarum: det behöver visa sig i praktiken att entreprenöriella färdigheter och undervisning med en sådan utgångspunkt spelar roll; höjer resultaten, påverkar motivation och ger arbetsglädje i skolan.

    Gilla

    • Att entreprenöriell undervisning påverkar motivation och arbetsglädje i skolan har jag sett många gånger under det året som jag jobbade på det sättet; där kan vi prata om att ”tända stjärnögon”. Det behöver bli mer synligt och jag tror att vi som är ute i verksamheterna och får se och höra om allt som sker där har en viktig uppgift här; att lyfta fram och visa på de goda exemplerna av allt bra som pågår ute. Bloggen är exempelvis ett verktyg som når många och kan ge en bra bild. Om entreprenöriell undervisning höjer resultaten måste framtiden visa, dock ser jag att det är en otrolig vinst i bara att väcka elevers skolmotivation och arbetsglädje!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: