#Digitala skollyftet

Uppgift 1

Äntligen kom också jag i gång – allt tar så mycket längre tid än vad man tror! Men, det är absolut mitt eget fel eftersom jag har en förmåga att fastna i alt intressant som finns på nätet…! Det ena leder till det andra – så har plötsligt en timme eller två försvunnit… Twitter, Facebook, alla bloggar, hemsidor, forskning, you name it…! Det finns så otroligt mycket kunskap därute som vänliga själar delar med sig av!

Just där – på nätet läste jag om ”Digitala skollyftet” och tänkte med en gång att  om jag är med där har jag världens chans att  få utvecklas som pedagog,  få dela med mig av det jag kan och få ta del av andras kunskap och kloka tankar!

Men vem är jag då? Mitt namn är Michaela Sti och kommer upprinligen från  Norge (jag flyttade hit 1988). Jag var 19 år och outbildad, visste inte vad jag ville med livet, men hade turen att få en  vikarietjänst på fritids och på ”lekis”. Jag insåg ganska fort att det  med barn jag ville jobba med, men behövde utbildning… Sedan jag började i min första tjänst så har jag hunnit utbilda mig flera gånger om: barnskötare på kvällstid, därefter förskollärare och sist men inte minst grundskollärare.

Jag har alltid varit intresserad av it och har jobbat mycket med  lärressurser och digitala läromedel med eleverna; kanske inte alltd så medvetet i början, men det ändrade sig ju mer tiden gick och mer och mer insåg vilken ressurs det kunde vara om det användes på rätt sett,  både för mig själv och för elevernas utveckling. Det går inte att sticka under stolen att det har hjäpt till att skolan som jag har jobbat på alltid har varit ressurs stark när det gäller IT och teknik, en fördel för mig så klart! Vi har haft SmartBoard i varje klassrum, rullande datasalar och var tidiga med trådlöst nätverk. När iPaden gjorde sitt intåg var jag såld! För att kunna använda alla dessa nya verktyg har skolan sett till att pedagogerna fått rätt förutsättningar, både genom att ge oss verktygen, men också utbildning i hur  dessa ska användas.

Sedan 1 agusti jobbar jag som en av kommunens två IT-pedagoger och mitt arbete ser lite annorlunda ut än förut. Mitt främsta uppdrag blir att skapa förutsättningar och att sprida kunskap mellan pedagoger, lärarkollegor, chefer med flera.  Jag hoppas att kunna dela med mig med av min entusiasm och att  inspirera till nya arbetssätt för den som ännu inte har provat på att jobba med it, digitala verktyg och lärresurser. För den som redan jobbar med detta hoppas jag att jag kan finnas som ett bollplank- diskussioner är nyttigt!
Detta var lite om mig och nu ska jag fundera på mina personliga mål för kursen vilket inte är helt lätt- det finns ju så otroligt mycket jag vill lära mig! Jag återkommer!

Läs mer här om Digitala skollyftet!

Digitala skollyftets första talare!

Categories: #digitala skollyftet, digiskol | Etiketter: | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “#Digitala skollyftet

  1. Maclane- jag har världens bästa jobb!!! 😄Det är inte bara roligt att söka och upptäcka allt bra på nätet utan fantastiskt att få träffa alla dessa duktiga pedagoger, både i den virtuella världen och i alla verksamheter som jag besöker! Jag lär mig så mycket varje dag samtidigt som jag kan ge stöd till de som behöver det😊

    Gilla

  2. Jag blev impad och har som kommentar ”Bra jobbat”!!!
    Vi har ett likartat problem – jag söker och försöker lära så mycket som möjligt på internet med tyngdpunkt på användbara iPad-appar – du söker allt som en lärare kan ha nytta av i skolan och kanske med tyngdpunkt på iPad. Skillnaden är att du måste kämpa för att kunna presentera vad som är nyttigt för alla i skolan – jag behöver bara berätta litet grand i bloggen.
    Om jag varit lika ung som du skulle ditt jobb vara ett drömjobb för mig 😀

    Gilla

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

