PIM – till vilken nytta?

2010 startade Huddinge kommun utbildningen av pedagoger i PIM (Praktisk IT- och Mediekompetens). Jag var en av flera examinatorer som först tog min utbildning hos skolverket och sedan började jobba en dag i veckan med att introducera detta hos kommunens pedagoger. Jag själv tyckte att arbetet var otroligt roligt, dels för att jag fick träffa så många pedagoger i den kommun som jag själv jobbade i, men också för att jag kände att jag kunde göra något för att höja den IT-pedagogiska ribban hos pedagogerna. Men, min entusiasm var tyvärr inte alltid delad… Jag fick höra otaliga gånger att ”Vad SKA vi ha det här till, så onödigt…” eller ”Jag kommer ALDRIG använda det här” osv. (Jodå, det fanns MÅNGA som var entusiastiska OCKSÅ 🙂 ).

I går läste jag något på PedagogStockholm som gläder mig stort. De har uppmärksammat att PIM faktisk har gett något- till barnen… Vi pratar om att tekniken går så fort framöver- det är nästan färskvara och många tyckte att de program som vi höll på med redan var föråldrade…
De digitala verktygen förbättras och programmen avancerar men, PIM gav pedagogerna en grund att utgå ifrån, att förstå hur vissa program fungerar, att det inte är farligt att trycka på knappar och framför allt hur viktigt det är att spara det arbete man håller på med.
Det väckte förhoppningsvis också kreativiteten till liv och visade på flera olika sätt att använda programmen på (De tre första programmen som var obligatoriska var: word, Powerpoint och Windows Movie Maker eller Photostory).

Nästa steg efter att ha gjort PIM måste vara tycker jag, vara att låta barnen arbeta kreativt med dessa program. Det skapar en bättre förståelse hos barnen att man faktisk kan använda datorer till annat än bara spel eller som skrivmaskinen, de lär sig hantera och känna hur datorerna fungerar, det krävs samarbete, kommunikation osv, osv… Jag kan fortsätta i det oändliga!
Jag vill uppmana alla som jobbar i förskola och de lägre årskurserna i grundskolan- arbeta med datorerna/iPadsen kreativt, skapa en meningsfull inlärnings situation och sikta på verkligheten, nuet och framtiden!

Läs mer på Pedagog stockholm om detta HÄR

Categories: Datorer, Förmågor, Internet | Etiketter: , , , , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

