Tider förändras

Och det måste vårt tänkande om undervisningen också… Det är svårt att veta vad dagens ungdomar behöver ha med sig från skolan i dag för att klara framtidens jobb, när vi inte ens vet vilka jobb som kommer att finnas… Eller vilka behov som kommer styra…

Tekniken har gått fram med rasande fart och en sak är säkert, den försvinner nog inte med det första. En annan sak som är säkert, är att tekniken i dag är en naturlig del i våra barns liv. De behärskar den från mycket tidig ålder och använder den varje dag på sin fritid. Allt från mobiltelefoner, tv-spel, datorspel, iPads, iPods, datorer, digitalkameror osv. Varför ska den då inte finnas naturligt i deras utbildning? Barnen lär sig fort och genom att prova sig fram, söka på internet hur man ska göra eller helt enkelt dela med sig till varandra. Det är vi vuxna som behöver fortbildning så att vi kan hänga med de unga och lära oss HUR vi ska använda digitala verktyg, bland annat för att synlig göra elevernas lärande!
Skolorna i Sverige behöver bli mer likvärdiga i sin utbildning och det är vi pedagoger som måste bli tydligare och berätta vilken fortbildning som behövs för att klara detta…
Then Versus Now: How Technology in Schools Has Changed Over Time
Image compliments of Master of Arts in Teaching Degrees

Categories: Datorer, Internet, iPad, Kompetensutveckling | Etiketter: , , , , | 3 kommentarer

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Tider förändras

  1. Det måste börja någonstans och det tror jag är hos politikerna. De måste med på tåget för att förstå vilken väg utbildningen är tvungen att ta. Likväl som att det måste ställas krav måste det också stöttas, inspireras och ges möjlighet till utbildning/fortbildning. Skolledare/förskolechefer måste få chansen att utbilda och lära sig för att förstå vilken effekt digitala verktyg i utbildningen kan få och själva öppna upp för detta i sin egen verksamhet. Inspiration har en förmåga att sprida positiva ringar på vattnet!

    Gilla

  2. Anonym

    Hur stöttas skolledarna i detta Conny?

    Gilla

  3. Så sant. Med en dåres envishet vill jag då ändå säga att det behövs energi från flera håll för att skapa incitament för att göra förändringar i lärarens egen undervisningsstruktur- och kultur – alla har inte egna drivkrafter för det. Det behöver finnas en efterfrågan på en sådan förändring/utveckling från viktiga stakeholders nära undervisningens centrum; där tror jag kollegor och framför allt skolledare med tydliga förväntningar på utveckling är avgörande för att skapa den rörelse som behövs. Den lärare som tycker det mesta rullar på utan att behöva ta till ny teknik för att öka motivation och variation, har ju ingen större anledning att lägga tid på att ta till sig okända och oönskade digitala verktyg och applikationer om det inte finns tydliga förväntningar på att det ska göras.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: