iPads och Lärplattor

Just nu är Stockholm stads iPad satsning utvärderat och den visar ett mycket positivt resultat. Utvärderingen är gjord av Jan Hylén som utgick från lärares svar i en webbaserad enkät, gruppintervjuer med lärare, lektionsobservationer och inrapporterade uppgifter från skolorna.
Utvärderingen visar att de flesta lärare ser iPaden som det enda verktyg som behövs, eller i kombination med en dator som skrivverktyg eftersom den är lättare att skriva på och att det finns bättre ordbehandligsprogram. Det var veldigt få kritiska synpunkter, vilket är glädjande att höra!
Andra positiva omnämningar var att det är mycket lättare att motivera eleverna med iPadsen, det finns flera olika arbetssätt att välja på, eleverna tar egna initiativ eller samarbetar. En annan fördel är ju också att den är mycket lättare att ta med sig!
Rapporten avslutas med rekommendationer till Stockholm stad och utbildningsnämnden att uppmuntra skolorna att använda både iPads och datorer då det ena inte utesluter det andra. Det trycks även på hur viktigt det är med utbildning i pedagogisk användning och bedömning, vilket en tidigare rapport från skolverket visade på att många pedagoger fortfarande använder datorn och iPaden som enbart ett skrivverktyg…
Läs mer här!

Just nu pågår ett forskningsprojekt om surfplattor i förskolan. Under ett års tid ska forskarna undersöka hur surfplattor påverkar barns lärande och det sociala samspelet i 16 förskolor i Botkyrka kommun. Forskningsprojektet som heter Appknapp leds av Susanne Kjällander, fil. dr. i didaktik. Det finns nästan ingen forskning kring små barns användning av lärplattor eller IT i förskolemiljö, så det blir spännande att se vad detta år kommer att visa!
Läs mer här!

Categories: Uncategorized | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “iPads och Lärplattor

  1. Marina

    Wow! Vad kul att Susannes och Lenas Botkyrkaprojekt äntligen lyfts fram;). Jag var själv med att initialt kicka igång det:). Det är jätteintressant!
    Kram!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: