Skolan för alla i Sverige?

I dag börjar skolan för många och det är nog många barn som är pirriga vare sig de är vana skolbarn eller om de ska börja i förskoleklassen eller i ettan! Barn med både förväntningar och föreställningar om hur det ska bli och inte minst föräldrar! Många gånger har de inte mer att referera till än sin egen skolgång och förhoppningsvis så har det hänt en del sen dess 😉 Hur som helst så har vi som jobbar i skolan ett ansvar att bjuda in och ha ett välkomnande klimat så föräldrar vågar vara delaktiga i sina barns utbildning, det vinner alla på.

Lärare som jag är, så går mina tankar i dag till den klass som jag lämnade för mitt nya jobb som IT-pedagog innan sommaren. Det är något speciellt att få träffa alla barn och föräldrar igen efter sommarlovet. Man inser hur mycket alla har vuxit och allt som de har lärt sig – utan min hjälp 🙂 Alla eleverna var skolglada och tyckte att det var roligt att jobba, men det var två elever i klassen som visade extra stor glädje! Jag hade nämligen två elever med Downs syndrom. Vilken glädje och stolthet som de visade när de räckte upp handen och kunde svara på mina frågor-och svaren kunde de! De kunde det som de andra kunde, de behövde bara lite längre inlärningstid. Och lite förkunskaper. Och lite stöd av specialpedagogen som jobbade tillsammans med oss. Vi spelade in genomgångar i förväg och skickade hem, så att barnen i lugn och ro kunde titta på dem tillsammans med sina föräldrar. Vi la även ut dem på klassbloggen så att alla kunde titta när de ville. Bra för alla!

Faktum är att jag blev överraskad varje dag över hur fort inlärningen ändrade sig och jag tänker att vem ska få bestämma om dessa barn ska få gå i en ”vanlig” klass eller inte… I Norge har man ingen särskola som Sverige utan tillämpar en skola för alla.  Det ska vara tillåtet att vara annorlunda i skolan. Och det här är enligt forskningen en framgångsfaktor – alla elever vinner på inkludering.

I dag då vi har tillgång till så otroligt mycket teknik och hjälpmedel så borde vi ta fasta på kompetensutveckling av våra pedagoger. De behöver få reda på vad det finns på marknaden och hur det ska användas, så att de kan möta alla elever och deras behov… Vem har rätt att begränsa ett barns inlärning…?

 

 

 

Categories: Uncategorized | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: