Var är vår kompetens på väg…?!

Jag kan inte låta bli att återkomma till detta med kompetens- att kunna använda sig av sina IT- verktyg… Trenden i Sverige har ju visat sig att fler och fler förskolor och skolor köper in datorer och iPads, trådlösa nätverk byggs ut och tekniken förbättras ( dock sakta…). Nästan alla har en smartphone som de kan använda någorlunda för eget bruk. Men, vad hjälper det att man har tillgång till allt detta om man inte vet hur eller varför (syfte/mål)? Jag tror att det finns tre olika grupper av pedagoger:

Den första är de som anser att de har jobbat i alla år utan att använda digitala verktyg  och ”det har ju gått bra”… En del tycker att eleverna tillbringar stor del av sin fritid vid en dator – och det borde räcka…

Den andra är de som använder datorn/iPaden, men bara som ett skrivverktyg eller ett uppslagsverk. Denna grupp är den som behöver mest kompetensutveckling och utbildning. Det finns en vilja att använda det som finns, men saknar som sagt kunskapen om hur.

Den sista gruppen är de pedagoger som använder de digitala verktygen naturligt i sitt arbete och i relation till mål och förmågor.

2012 gjordes det en forskningsstudie (SMIL; Sammenhengen mellom ikt-bruk og læringsutbytte) med ca. 17000 elever och ca 2500 lärare i de norska gymnasieskolorna i alla fylkeskommunerna i Östlandssamarbetet. Studien pågick i tio månader. Forskningsprojektet inriktade sig på förhållandet mellan verktyg, kompetens och metoder.

Det man såg i studien var liknande tendenser som i Sverige; relativt bra tillgång till teknologi, men pedagoger saknar utbilning i att använda dessa på bästa sätt. Många använder datorerna, men inte ämnesinriktat. Rapporten trycker på att för att komma tillrätta med detta så måste rektorer och ledning stötta lärana i användandet samt ge tillfällen till digital kompetenshöjning över en längre tid. Det är även viktigt att åtgärder som tas följs upp, med tydliga strategier mot  relevant digital kompetens.

Åtgärder som är tagna i Norge efter denna rapport är bland annat att skriva en ny strategisk plan för användning av IT i undervisningen där målet är att elever, lärare och skolledning ska få ut så mycket som möjligt av den teknologi som finns, samt att pröva ut nya metoder för det padagogiska användandet av IT i klassrummet.
Läs om forskningsstudien här.

Jag är av den mening att om våra elever ska rustas för framtiden och nå sina mål, så måste strategiska planer för kompetenshöjning för pedagoger finnas. Varje skola/förskola bör följa upp och utvärdera vid varje termins slut.

Hur ser det ut på din skola…?!

Categories: Datorer, Förmågor, Internet, Kompetensutveckling, Läroplan, Uncategorized | Etiketter: , , , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Digitalt lärande

i Huddinge kommun

The Teach Geek

Improving learning with technology

IKT Öckerö

Digital pedagogisk kompetens för skolutveckling i Öckerö kommun

Gary King

Welcome to my blog - Teaching | Learning | Leadership | Innovation

mICT education

Utan kunskap är livet inte mer än skuggan av döden./Moliére

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

Lärlabbet

För lärare, med lärare, av lärare.

Hjärna med händer

Slöjd. Händer och hjärna arbetar tillsammans

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

autismnvskane

Aktiviteter. Stöd. Gemenskap.

Fröken Ann

Change your thoughts and you can change your world!

Helén i skolan

Här presenterar grundsärskolan åk 1-3 sitt arbete.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

SpelLäraren

En blog för dig som lärare eller förälder som vill veta mer om vad barn och ungdomar spelar för spel eller är nyfiken på gamification

EDUWELLS

Student-led Learning and the Future of Education

%d bloggare gillar detta: